Vanhan auton ostaminen on kuin pelaisi rulettia

Moni asia elämässä on sattuman summa, niin on myös vanhan auton ostaminen. Vaikka olisit kuinka hyvä automekaanikko, voit ostaa täynnä yllätyksiä olevan auton, joka vain ottaa ja ottaa.

Vanhan auton ostaminen on vähän kuin pelaisi rulettia – välillä onnistuu ja välillä se vie kaiken. Netti ruletti tai netti autokauppa – jaa-a, kannattaisiko aloittaa ensi katsomalla onko onnea pelissä ja jos hyvä tuuri käy, niin käydä kaupoilla sen jälkeen? Jos vaikka punaisella värillä tulisi kerättyä enemmän voittoja, niin pitäisikö ostaa sitten vanhempi punainen auto, laittaa se kuntoon, ja myydä eteenpäin? Onko sitten vanhan auton ostamisessa oikotietä onneen? Ruletissa sellaista ei ole. Voit tietenkin opetella muutamat strategiat ja kehittää itsellesi oman pelityylisi, mutta loppujen lopuksi koko pelin ratkaisee 100 % onni eli miten kuula pyörii ruletin rullalla.

Vanhat autot ja osaaminen

Jos olet hyvä mekaanikko ja sen lisäksi vielä etevä koritöissä, voit hyvinkin ansaita harrastuksen kautta rahaa korjailemalla vanhoja autoja omassa autotallissa. Siinä vain pitää varautua, että välillä ostaa periaatteessa hyvän aihion, joka sitten onkin täyttä p***aa. Silloin vain pitää osata lopettaa ajoissa, ennenkuin projekti on vienyt sekä aikaa että rahaa liikaa voitolle pääsemisestä. Ja niin, ne projektit pitää myös ymmärtää myydä eteenpäin, jotta voi taas ostaa uuden. Jos jäät kiinni projekteihisi, huomaat muutaman vuoden jälkeen, ettää hyvällä tuurilla sinulla on useita kunnostettuja autoja pihassa, mutta ei rahaa lompakossa. Tai vielä pahempi, sinulla on monia autoprojekteja pihassa, ei yhtäkään kunnossa olevaa autoa ja lompakko tyhjä.

Rahapelaamisessa on vähän sama juttu, se on viihdettä joka pitää sekä budjetoida rahallisesti oikein, että käyttää sopivasti aikaa siihen. Rahapelaamisessa on myös se, että erittäin harvoin kukaan voittaa aina, vaan sieltäkin tulee niitä tappio kertoja.

Mistä löytää sopiva projekti?

Jos oikeasti haluaa etsiä itselleen projektiauton, voit samantien unohtaa netin kauppapaikat. Niillä olevat projektiautot ovat yleensä jo hyvin hinnoiteltuja, eikä niistä ole kunnostettunakaan paljon voittoa saatavissa.

Ainoa keino on siis tehdä kuten television autosarjoissa, lähteä liikenteeseen katselemaan mitä ihmisten ja talojen pihoilta ja talleista voisi löytää. Aina voi laittaa myös ilmoituksen lehteen, että etsitään autoa projektiksi.

Tarkistetaan hintataso….

Esimerkiksi tällä hetkellä olisi Autotallissa tarjolla aika ruosteinen Mossa Elite 4D vuosimallia 1968 tonnilla, mutta kyseisellä sivustolla olevat muut 60-70 luvun autot ovat kaikki kunnostettuja. Nettiautossa sen sijaan valinnanvaraa vanhoissa autoissa on huomattavasti enemmän ja nopealla hakuasettelulla saadaan yli 1000 autoa. Tältä sivustolta löytyy jo näitä ns. ei tieliikennekelpoisia auton raatoja joiden kunnostamiseen menee ikä ja terveys, mutta joista on mahdollista kääriä jonkin verran rahaa. Tarjolla on autoja, jotka ovat alkuperäisessä muodossaa, eli niitä ei ole vielä vuosien varrella käsitelty liikaa, ja sellaista projektia pitäisikin etsiä. Projekti, joka on kertaalleen muokattu, voi olla ylitsepääsemätön jopa hyvällekin autojen tuunaajalle ja rakentajalle. Aihioiden pyyntöhinnat ovat tasolla 200-800 euroa.

Esimerkiksi hyvällä tuurilla löydät vanhan 70-luvun Toyota Corollan alle 800 eurolla ja laittamalla sen kuntoon, voit saada siitä 5000-6000 euroa, mutta saatko sen kuntoon alle 4000 euron osilla? Omalle työlle ei harrasteautoissa hirveästi voi hintaa laskea, paitsi jos kunnostat auton, josta voi saada kymmeniä tuhansia euroja.

Esimerkiksi 70-luvun jenkkien kunnostamisella voi ansaita rahaa, mutta ongelma on se, ettei 70-luvun hyviää aihioita enää oikein ole saatavilla. Ne ovat kaikki jo pitkälti käytetty ja ne mitä on markkinoilla on myös hinnoiteltu korkealle. Todennäköisesti et Suomesta löydä hyvää jenkkiaihiota alle 3000 eurolla.

Vastaa