Itseajavat autot ovat kohta tätä päivää

Ehkä tämän päivän liikennettä katsoessa ei heti tule mieleen, että jonain päivänä ei kuskeja enää tarvita lainkaan vaan ollaan elokuvien tyyppisesti tilanteessa, missä autojen matkustajat vain kertovat autolle osoitteen ja auto vie matkustajan oikeaan paikkaan. Entä sitten cruisailu? Se lienee historiaa siinä vaiheessa tai sitten autoihin tulee erilaisia lisäoptioita kuten ralli, cruising, drifting riippuen millaisen lisävarustepaketin on omaan autoonsa ostanut.

Samalla kun kuskin tarve poistuu autosta, poistuu samalla välttämätön tarve havainnoida itse aktiivisesti ympäristöään, eli autossa ei tarvitse sen jälkeen olla todellisia ikkunoita, vaan ikkunoiden tilalle voidaan asentaa vaikka 360 asteinen nettipelinäkymä tai elokuvakangas.

Laki ja itseajavat autot

Monien lakien pitää muuttua siinä vaiheessa, kun itseajat autot alkavat oikeasti yleistyä ja vaikka EU-tasolla meillä onkin melko hyvin yhteneväiset lait, niin eroavaisuuksia kuitenkin on. Esimerkiksi kysymys siitä, minkä lain kannalta katsotaan auton sisällä tapahtuvaa toimintaa? Onko se lähtömaa tai se maa missä autolla ajetaan? Esimerkiksi lentokoneissa mennään lähtömaan lakien mukaisesti, vai onko autojen kanssa tulevaisuudessakin niin, että mennään sillä lailla mikä kulloisessakin maassa on vaikka auto itsenäisesti vain ajaisi maan läpi pysähtymässä kyseisessä maassa lainkaan? Auton sisällähän voi vaikka olla kaikki netticasinot matkustajille saatavilla, mutta matkan aikana auto voisi liikkua maassa, missä on erillisellä lailla estetty tai rajoitettu pääsyjä eri sivustoille, minkä mukaisesti silloin toimitaan?

Tämä nyt oli yksittäinen kysymys, mutta ongelmat itseajavien autojen suhteen ovat moninaisempia, koska kaikki maat eivät siirry yhtä aikaa samalla tekniikan tasolle, vai onko sitten niin, että näille autoille tulee aivan omat tiensä, ja kenellä olisi varaa rakentaa ja ylläpitää niitä, kun nykyisiä perusteitäkään ei ole vara ylläpitää?

Tekniikan maailma kirjoitti jo aikoja sitten maailmalla olevasta trendistä, että isot auton valmistajat haluavat kehittää näitä ilman kuskeja eteneviä autojaan, mutta alkukiihkon jälkeen uutiset ovat laantuneet ja vaikka tekniikka kehittyy, enää ei niin kovalla äänellä huudeta näistä erilaisista mahdollisuuksista.

Onnettomuudet hidastavat etenemistä

Vaikka autoilla periaatteessa olisi jo nyt tekninen kyky ajaa itsestään paikasta a paikkaan b, eri valtioiden vastuulait eivät vielä sitä mahdollista. Ja kaikkea kehitystä on hidastanut onnettomuudet, jotka ovat vaivanneet itsestään ajavien autojen testejä. Osia näistä uusista tekniikoista tuodaan koko ajan perus aurojenkin tekniikoihin ja uudet automme varoittavat kuskia koko ajan ties mistä liikenteessä olevasta ja liikenteessä kulkevasta, että auton varoitusäänet välillä jopa häiritsevät kuskin omaa keskittymistä. Kalleimmissa autoissa näitä uusi teknisiä kehitysaskeleita käytetään ehkä hieman pidemmälle viritettynä ja varsinkin kaikki kuljettajan ja matkustajien turvallisuuteen liittyvät tekniset kehitysosat otetaan vähitellen käyttöön niin, ettei kuski edes välttämättä itse huomaa niitä, jollei sitten lue auton omaa käsikirjaa netistä.

Vaikka lähes 40% suomalaisista käyttää erilaisia auton uusia järjestelmiä kuten adaptiivista vakionopeudensäädintä, kuolleen kulman varoitinta, erilaisia kaistavahteja, navigaattoreita ja pysäköintiavustimia, niin itseajavaan autoon ei vielä kuitenkaan luoteta. Tutkimusten perusteella noin 10% autoa ajavista ei olisi lainkaan halukkaita käyttämään näitä turvallisuutta parantavia tekniikoita ja 13% 25-45 vuotiaista kuskeista vastaavasti voisi kuvitella hankkivansa itseajavan auton.

Aasiassa edetään nopeasti

Jos me suomalaiset kuvittelemme olevamme kehityksen kärjessä, niin tosiasiassa Kiinassa ja Japanissa ollaan jo pitkällä itsenäisten autojen kuten taksien ja linja-autojen testeissä liikenteessä. Volvo ja Baidu ovat jo saaneet luvan Kiinassa testata itsenäisiä takseja ja tässä on kyse ns. itsenäisen auton neljännestä tasosta. Euroopassa esimerkiksi Audin A8 malliin on saatavilla kolmannen tason tekniikoita, jotka kuitenkaan eivät ole käytettävissä kaikissa maissa.

Automaation tasot

Autonomisen ajamisen tasoja on itseasiassa viisi. Nolla taso tarkoittaa ei automaatiot,a vaikka autossa olisi siihen mahdollisuudet.

1-taso tarkoittaa, että kuskilla tulee olla auto koko ajan kontrollissa mutta tukijärjestelmät voivat avustaa ohjaamisessa, kiihdyttämisessä ja jarruttamisessa ympäristön mukaisesti.

2-taso tarkoittaa osittaista automaatiota kuten tutkapohjaista vakionopeudensäädintä ja puoliautomaattista parkkeerausavustinta.

3-taso tarkoittaa jo ehdollista automaatiota, jolla kuljettava voi halutessaan antaa auton suorittaa joitain toimenpiteitä täysin itsenäisesti, mutta kuljettajan on otettava jälleen ajovastuu, jos auton järjestelmä niin hälyttää.

4-taso on korkean automaation taso. Tällä nelostasolla auto käytännössä ajaa jo itse itseään mutta kuljettajalla on yhä mahdollisuus ottaa hallinta itselleen. Waymon testiauto on tästä esimerkki.

Korkein automaation taso on sitten 5-taso, mikä tarkoittaa täysautomaatiota eli autoa, joka tekee kaiken itse eikä autossa ole enää edes rattia tai polkimia.

Vastaa