Urheiluautoilusta ja sen vierestä

Jos puhutaan urheiluautoilusta, monelle tulee ensimmäiseksi mieleen formulat, koska ne saavat eniten televisioaikaa pääkanavilta. Ja mikseivät saisi, onhan siellä viimeiset vuodet olleet mukana aivan kärkikahinoissa Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas.

Toisilla tulee mieleen WRC ralli, jossa kyllä on mukana useampia suomalaisia ja Suomen oma Nesteralli on yksi osakilpailuista, mutta vuosiin ei ole näkynyt suomalaista mestaria, ei sitten inkoolainen Marcus Grönholmin. Suomalaiset ovat kyllä yrittäneet, mutta jääneet niille keräilysijoille eli voittajan taakse.

Urheiluautoilua on myös paikalliset autosuunnistuskisat, rallin SM ja jokamiesluokka ja kaikki muut kymmenet ratasarjat, joita Suomen pienillä radoilla ajetaan. Valitettavasti vain olemme niin pieni maa, ettei meillä ole ollut enää vuosikymmeniin rataa, joka kelpaisi isojen luokkien kisoille, vai onko nyt tilanne muuttunut?

Mutta myös kiihdytysajot ovat autourheilua ja autojen oma tuunaaminen ja urheiluautojen ostaminenkin on autourheilua, vai kuka ei sanoisi urheiluksi sitä, että pääsee Ferrarilla tai Porchella ajamaan muutaman kierroksen, vaikka Hämeenlinnan Ahveniston radalle.

Auton ja omistajan suhde

Joillekin autoilua ja autoja harrastaville se oma auto on kaikista rakkain läheinen ja arvokkain omaisuus, vaikkei se sitä todellisten eurojen määrässä välttämättä ole. Mutta jos omistaja on viettänyt autoa rakentaessaan satoja tunteja sen parissa, on auton ja omistajan välille syntynyt helposti side, jota ei voi rahalla mitata – paitsi jos omistaja tekee rakenteluja työkseen, mutta silloinkin hänellä todennäköisesti on myös oma projekti, jota hän ei myy mistään hinnasta.

Autojen rakentaminen voi lähteä jo nuoresta ja se voi saada aloitus sytykkeen kaveripiiristä, elokuvista, vedonlyönnistä tai vaan halusta testata omaa osaamistaan. Mitä parempi on itse tekemään jotain, sitä antavampaa rakentaminen on, mutta toisaalla ovat myös ne harrastajat, jotka ostavat rahalla valmiin menopelin, eikä siinäkään ole mitään pahaa. Jokainen harrastaa tyylillään ja omien resurssien mukaisesti, mutta siitä syntyy lopputulema, jossa koskaan ei voi olla varma kumpi lopulta voittaa – se satojen tuntien aikana rakennettu auto, vai se lähes suoraan pakasta vedetty ja modifioitu auto-ohjus.

Jännitystä ajamisen ohessa

Autoilun ja urheilun ohessa pyöriin myös useasti mahdollisuudet lyödä vetoa. Olemme elokuvissa nähneet kuinka kuskit lyövät omista autoistaan vetoa kiihdytyskisoissa, mutta esimerkiksi sport.netbet.fi sivustolla voi lyödä vetoa oikealla rahalla esimerkiksi formulakisoista tai kymmenistä muista lajeista, ja hakea jännitystä lähtemättä kotoa minnekään. Vuosia sitten sekään ei ollut mahdollista, kun urheiluvedot piti käydä itse viemässä kioskille – nyt se onnistuu vaikka mobiilisti missä ja koska tahansa ja nettipelit ovat avoimia 24/7. NetBetin kautta pääsee pelaamaan vähintään formulaa ja speedwayta, mutta välillä myös rallin MM-sarjaa ja amerikan sarjoja.

Ratapäivät

Jos sinulla sitten on itselläsi auto, jonka moottorista lähtee tavallista useamman hevosvoiman voimat ja auton suorituskykyä on muutenkin viritetty, alustaa madallettu ja jäykistetty, jousitus ja vaihteisto muutettu, niin mielellään sitä varmaan kokeilisi joskus mihin auto oikeasti pystyy. Sitä varten on olemassa radalle.com, joka mahdollistaa siviiliautoilla ajamisen oikeilla radoilla, laillisesti.

Radalle.com sivustolla on nykyään myös kuskilista driftingiin ja aika-ajoon ja kuten tällä carbabes sivustolla, myös radalle.com sivustolla on omat ratatyttönsä. Radalle.com järjestää ajojaan mm. Botniaringillä, Hyvinkäällä, Huittisissa, Pesämäellä, Ahvenistolla, Motparkissa, Alastarolla ja Kemorassa.

Jos et vielä tiedä mitä drifting on, olet todennäköisesti väärällä sivustolla. Drift on ajamista sivuluisussa käytännössä koko ajan, koko kisakierroksen ja mitä paremmassa sivuluissa ja mitä lähempänä toista autoa ajaa, sitä paremmat pisteet saa ja voittaa parinsa – osua ei kuitenkaan toiseen autoon periaatteessa saa. Driftaus on tullut koko maailmalla tutuksi nimenomaan elokuvien kuten Fast and Furious kautta, missä driftauksella mennään niin autotalossa kuin pienillä vuoristoteillä. Samaa on nähty monessa muussakin elokuvassa, driftaus ei ole nopein tapa edetä, mutta kenties se näyttävin.

Vastaa