Nollasta sataan 30 sekuntia
Oletko sinä niitä autoilijoita, jotka eivät välitä lainkaan millainen auton moottori on? Vai oletko kuitenkin sellainen, että välillä on vain pakko kokeilla miten se auto kulkee.
Suomessa muuttui tieliikennelaki ja poliisien sakotuskäytännöt 2020. Rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksu, eikä ajokorttia enää menetä toistuvista pikkurikkeistä.
Myös ylinopeuksista lankeavat seuraamukset uusiutuvat. Vanhan rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksuksi kutsuttu sanktio. Liikennevirhemaksu siis myönnetään enintään 20 km/h ylinopeuksista, sitä suuremmista nopeuksista seuraa edelleen sakkorangaistus.
https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-paljon-ylinopeus-maksaa-1-kesakuuta-alkaen-tassa-poliisin-uusi-palveluhinnasto/
Kaupungissa kun ajat lievää ylinopeutta, saat 100 euron liikennevirhemaksun ja moottoriteillä pienestä ylinopeudesta se on 70 euroa. Kun ylinopeus menee yli 20 km/h seuraa stten enemmän kuluja, koska maksu menee kuljettajan tulojen mukaisesti.
Nopeiden autojen ja nopeiden kuskien mieleen ovat myös uudet pikakasinot, joilla pelaamaan pääsee yhtänopeasti kuin V8 moottorisella hyvä renkaisella katukiiturilla pääsee vauhtiin valoista. Mutta aivan kuten liikenteessä, myös kasinoilla pitää se oma pää pitää kylmänä. Ei pidä innostua liikaa, ja olla koko ajan tietoinen omasta tekemisestään.
Street Racing
Jos sinulla sitten on oikeasti auto, joka voisi liikkua rivakammin, miksi et vie autoa vielä piirun verran pidemmälle ja lähde varsinaisiin kiihdytysajokisoihin? Siellä pääsisit kamppailemaan toisia kilpureita vastaan. Jos sinulla nimittäin on auto, joka kiihtyy, ei niistä massa-autoista ole mitään vastusta valoista lähdössä.
Ja niin tuohon otsikkoon, se ei ole virhe, osa autoja ovat sellaisia, että ne eivät todellakaan kiihdy kovin nopeasti. Monet näistä autoista ovat myös pieniä, ja liikenteessä välillä jarruina, koska niillä ei uskalla ohittaa.
Nykyään normaali perheauto kiihtyy 0-100 km/h 9 – 12 s ajassa. Urheiluautoille vastaava arvo voi olla jopa 3-5 s. Kiihtyvyyteen vaikuttavat olennaisesti auton massa, moottorin teho ja kierrosherkkyys, ulkoiset olosuhteet, voimansiirron välityssuhde, kitka renkaan ja tien välillä, sekä jousittamattoman massan määrä sekä sen etäisyys akselin keskipisteestä. Eniten keskitytään autojenkin tiedoissa tuohon nollasta sataan kiihdytykseen, mutta jos asiaaa ajattelee loogisesti, tärkein kiihtyvyys alue on 60-120 km/h, koska sillä alueella liikutaan liikenteessä ja tehdään niitä ohituksia. Jos oma tunne on omasta autosta, ettei se kiihdy minnekään, niin liikenteeseen saattaa syntyä ruuhkaa, koska et uskalla lähteä ohittamaan edellä ajavaa hitaampaa autoa. Ohitukset tulee kuitenkin tehdä turvallisesti, tarpeeksi näkyvyyttä ja varmuudella siitä, että ehtii takaisin omalle kaistalle turvallisesti.
Ohittaminen vaiheittain
- Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta.
- Kerro ohitusaikeesta näyttämällä suuntamerkkiä.
- Käytä vilkkua myös omalle kaistalle palatessa.
- Siirry ohituskaistalle maltilla. Loiva liike on hyvä myös omalle kaistalle palatessa.
- Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon.
- Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
- Ajoneuvo ohitetaan vasemmalta puolelta, pääsääntöisesti myös moottoritiellä.
Varsinkin tuo kohta palaamisesta omalle kaistalle unohtuu monesti ja moottoritiellä loska-aikaan ohitettava autoilija saattaa saada tuulilasiinsa kunnon moskat, jotka entisestään hidastavat auton menemistä.
Liikenneturvan video aiheesta:
Oman auton testaaminen
Oman auton kiihdytyskyvyn ja nopeuden testaaminen tulisi tehdä rataolosuhteissa eikä normaali liikenteen seassa. Liian useasti on tänäkin vuonna saanut lukea poliisin tiedotteista nuorista kuskeista, jotka ovat ajaneeet yli 200 km/h poliisin tutkaan jopa 80 km/h alueella.
Yksittäisinä tapauksina voidaan mainita esimerkiksi tilanteet, joissa viikonloppuna moottoripyörälle mitattiin 100 km/h-alueella nopeudeksi 214 km/h, henkilöautolle 100 km/h-alueella mitattu nopeus oli 214 km/h ja 80 km/h alueella mitattu nopeus 150km/h. Tästä tuli saldona kuljettajille sakko törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kortti hyllylle.
Ylikomisario TImo Leppäkä, Itä-Uudenmaan poliisi
Autolla saa ja voi ajaa kovaa, mutta sille ajamiselle on oma paikkansa ja aikansa, eikä se ole tavallisen liikenteen seassa.